Thursday, August 4, 2011

Ramadhan ke 4 : Kuih Tepung Pelita


 Bismillah dan salam untuk semua.. Timmy sangat2 bersyukur kepada Allah kerana dikurniakan kesihatan untuk meneruskan puasa hari ke 4 ini. Tuntutan rukun islam ketiga ini memang jarang aku ponteng coz malas nak ganti... huhuhuhu... arini kan, kite nak cerite pasal kuih favorite kite  mase bulan puase k... hehehe

Kuih tepung pelita atau lebih famous di tempat aku dipanggil kuih limas dan tako di sesetengah tempat merupakan kuih wajib yang mesti ada pada bulan puasa ini. Bagi aku, kuih ni mesti wajib ada atas meja sewaktu berbuka. Santan diatas, dan manisan dibawah memang sedap. Dibaluti oleh aroma daun pisang menambahkan selera sewaktu berbuka. Teringat ayah tetap akan beli kuih ni hari2 semasa puasa.. Coz kuih ni pun fav arwah jugak. Trasformasi dari mengetip hujung daun pisang berlaku dari menggunakan lidi sampailah menggunakan stapler...Well lebih mudah kan... Ayah pernah gak berexperimen buat kuih ni.. Ingat2 lupa rasanya... Rase cam jadi kot.. lebih kurang la... hehehehe

Harga kuih ni murah. Klu kat tempat aku, 4 seringgit pun dah boleh dapat. Terkejut gak bile sampai shah alam, kuih ni jadi 5 RM 2... wow... klu dapat yang sedap berbaloi la jugak. Tapi klu dapat yang hauk dan senang hancur, memang membara je rase. Kuih ni jugak famous di masjid tempat aku. Coz jemaah akan makan kuih dan kurma dulu then g smayang maghrib.. pas smayang baru makan yang berat2 sikit.. tapi since kat rumah, aku sekali harung je... 2 yang lepas berbuka jadi macam ular sawa 2... hehehehehehe
cara nak buat bekas untuk kuih limas ni
Ok la sampai sini je cerita hari ni.. esok kite jumpe lagi k... =).. sayang korang

No comments:

Post a Comment