Sunday, July 31, 2011

Ramadhan Pertama Timmy

Selamat berpuasa guys. Untuk hari ini aku x sempat bangun untuk sahur di ramadhan pertama. Gara2 silap kunci alarm kat hp.. Sedeh sangat... Namun tak mengapa.. Ujian Allah di bulan puasa. Tetap tidak menghalang aku dari terus berpuasa...=)

Mengigati first time timmy berpuasa penuh is tahun 1999 sewaktu berumur 9 tahun. Mungkin usia yang agak lewat coz ade gak rakan2 berpuasa start umur 7 tahun... hahaha... yang menariknya puasa pertama aku bukanlah di kampung halaman tetapi di negeri jelapang padi, Kedah. Bertolak bersama ibu dan arwah ayah3 hari sebelum puasa ke rumah sepupu di mergong, berpuasa di tengah sawah sangat seronok. x terasa akan keletihannya. Dan ibu dah janji sehari puasa , aku akan dapat 2 ringgit sebagai duit raya.. It means klu 30 hari, 60 ringgit la kan... hahahaha. up lagi up lagi.... ahakz


Antara projek gila arwah ayah pada first time aku puasa ialah bershopping di wang kelian dan padang besar, perlis... totally memenatkan.. Ape ade kat tempat 2 ? Well biase la tempat shopping untuk mak cik2 beli beras pulut dan macam2 barang yang murah non branded. Klu x silap mase 2 still belum ade beg LV murah, coach, prada, gucci dan sebagainya pun belum ada.... bonia dan polo itu aku x pasti... yang penting seluar cap unta ade rasenyer.... Dengan cuaca panas memang betul2 dugaan. Banyak kali aku merengek nak buka puasa sebab keletihan. Namun ibu dan arwah ayah menghalang dan terus memberi rangsangan untuk meneruskan puasa ini.

Balik je dari perlis, semua terbongkang tido keletihan. Petang pula aku dan mereka ke pasar ramadhan di stadium darul aman klu x silap. wow... memang syurga makanan.. tergugat iman siot.... Aku percaya ketika itulah majoriti umat islam dikuasai nafsu. Rase cam nak beli macam2... Arwah ayah mengajar aku akan kesederhanaan dalam berbuka. Aku menurut saja kata ayah.. Lagipun dirumah, ibu dan umi (mak saudara) dah masak. Sampai sahaja di rumah, 5 minit sebelum berbuka puasa. Azan berkumandang di surau yang jauhnya x sampai sekangkang kera. Of coz.... air lah yang aku bedal dulu. Ayah marah coz x bace doa... opsss... sowi.. lupe... dahaga punye pasal... hehehehe.. malamnye.. haruslah terawikh.. lokasi : masjid zahir.... hehehe
aku dan arwah ayah sewaktu 2 tahun
2002, ketika aku berusia 12, tahun pertama aku dan ibu berpuasa tanpa ayah.. Ayah pergi meninggalkan kami februari tahun itu kerana sakit jantung mengejut. Lain benar rasanya berpuasa tanpa ayah disisi. Aku mengakui bahawa aku rindu akan naik moto bersama ayah ke bazar ramadhan. Namun hidup perlu diteruskan. Tiada siapa tahu yang pada hari pertama puasa tanpa ayah, aku berbuka dengan linagan air mata. Terlalu merindui ayah. Memori indah bersama arwah x kan aku dan ibu lupakan...  tahun itu juga merupakan tahun terakhir aku di sekolah rendah.. on the next year, aku akan ke sekolah menegah pilihan arwah ayah.... memenuhi wasiat ayah....
ayah dan aku bersama sepupu

No comments:

Post a Comment