Monday, August 1, 2011

Ramadhan ke 2 :Memori Bubur Lambuk


Bismillah dan salam ramadhan. Alhamdulillah syukur kepada Allah kerana memberi peluang kepada aku untuk terus berpuasa di hari kedua ini. Nasib baik arini bangun sahur... klu x .. x tahu la... pagi ni membuat kan aku geram coz dengan kegigihan nak ke kelas dihampakan dengan kelas cancel disaat aku sudah sampai ke kolej. penat jalan kaki dibawah sinaran mentari pagi.. nasib baik x pakai high heel... hahahahha

Ok lupakan pasal pagi ni.. now nak cerita pasal bubuk lambuk plak. Klu kat taiping kitorang panggil kanji. Sepanjang perjalanan ke kolej, dari hotel concord sehinggalah ke hospital KPJ terbentang kain rentang tentang pemberian bubur lambuk percuma. Normal la bulan puase camni kan. Tringin nak rase bubur lambuk kpg Baru but rase cam x gagah nak drive ke KL bulan2 puase ni semata2 bubur lambuk. Comferm jam kat highway.... x nak la bukak puase dalam kete... huhuhu

Mase kat taiping dulu, arwah ayah antara orang yang dipertanggungjawabkan untuk cari budget n masak kanji kat sana. Selain bertugas sebagai ketua kampung, ayah juga merupakan bendahari masjid di situ. Dan aku bertanggungjawab sebagai tukang rase same ade kanji 2 ok ke x. Bermulalah kerjaya aku sebagai tukang masak x rasmi tanpa gaji dan elaun sewaktu berumur 5 tahun sehingga 8 tahun... 9 tahun aku pencen cos dah mula puasa penuh... hahaha Boleh camtu ???? hehehe... 

Kanji yang ayah buat mmg sedap. Banyak dah kanji yang aku rase orang lain buat tapi x leh lawan keenakan kanji yang ayah buat. Mungkin dibuat dengan kasih sayang kot.. hahahah.. Alhamdulillah selalu je cukup2 untuk jemaah dan penduduk setempat. x pernah la aku tgk ade berlebih atau terkurang... Everything just nice... Bermula masak di masjid dalam satu kawah besar dalam pukul 2 camtu, so sape nak cari tok ketua sila la g masjid ek.. die ngah masak kanji kat situ... thus masjid menjadi pejabat x rasmi kedua selepas rumah aku... hahaha... kira ayah dan arwak tok cik (tok siak masjid) mula la potong memotong bendalah semua... janji lepas asar mesti dah siap kanji 2... ramai la yang datang bawak bekas nak tapau kanji masjid katenyer... yang x bleh blah bekas sebesar alam die bawak. nak kate jemmah masjid, x pernah nampak pulak dtg berjemaah.. camne 2 ? nak jual ek ? ooooo... ade gak setan yg terlepas bulan puasa ni... huhuhu....

Kini dah hampir 10 tahun aku x dapat lagi merasa kanji yang dimasak ayah. Kanji yang ada pun x sama cam arwah masak. rindu sangat.. sayang aku x dapat mewarisi kepakaran masak kanji cam ayah masak. teringat mase bukak puase , kanji lah fav aku ngan ayah masa berbuka...kini semua tinggal kenangan yang paling indah dalam hidup aku... aku bersyukur mendapat seorang ayah yang baik. X semua manusia mampu dapat ayah yang baik macam ayah aku.. kini aku cuma mampu sedekahkan pahala kepada ayah disana..semoga ayah selamat di sana... insyaallah ayah.. nanti tim ngan ibu akan menyusul jumpe ngan ayah.... ayah tunggu kami k....  =)

No comments:

Post a Comment